رسالت رشته پرستاری رشته اي مستقل و شاخه اي از علوم پزشكي است كه دانش آموختگان آن به عنوان عضوي از تيم بهداشت در عرصه هاي مختلف مربوط به ارائه خدمات بهداشتي ، آموزشي ، پژوهشي ، مشاوره اي ، پيشگيري , مديريتي و حمايتي ، مراقبت هاي درماني و توانبخشي مي پردازند . این رشته دارای دوره های کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.
کارشناسی پرستاری اولين مقطع تحصيلي رشته پرستاري است كه برنامه آن بر اساس ضوابط علمي و ارزش هاي اسلامي تهيه و تدوين شده است. آموزش پرستاري در سطح كارشناسي زمينه ساز تربيت پرستار حرفه است كه به عنوان يك پرستار عمومي بتواند بررسي و شناخت وضعيت سلامت ، ارائه خدمات و هماهنگي مراقبت ها را در عرصه هاي مختلف به فرد ، خانواده و جامعه عهده دار شود.
رسالت (Mission) : رسالت در مقطع كارشناسي تربيت نيروي انساني آگاه ، متعهد ، خبره و كارآمدي است ، كه با كسب توانائي هاي حرفه اي و بهره مندي از دانش روز خدمات مورد نياز بهداشتي ، مراقبتي و توانبخشي مقرون به صرفه را در بالاترين سطح استاندارد جهت تامين ، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه بتواند ارائه دهد. اين مهم از طريق آموزش ، پژوهش و توسعه دانش پرستاري ميسر مي باشد.
دورنما (Vision): براساس اين برنامه آموزشي در ده سال آينده همگام با دنياي در حال تغيير فراگيرندگان اين رشته طبق استانداردهاي منطقه اي جهاني آموزشي خواهند ديد؛ دانش آموختگان اين رشته جايگاه خود را در عرصه هاي مختلف ارائه خدمات در كليه سطوح پيشگيري مشخص و تثبيت خواهند نمود؛ در سطح ملي پست ها را اشغال نموده؛ خدمات اثربخش و مقرون به صرفه در جهت اعتلاي سطح سلامت جامعه و بهبود كيفيت زندگي مددجويان ارائه خواهند داد؛ و در سطح منطقه اي و بين المللي مطرح خواهند بود.
هدف كلي (Aims): هدف كلي آموزش پرستاري در مقطع كارشناسي، تربيت افرادي كه قادر باشند به عنوان عضوي از تيم سلامت به ارائه خدمات مراقبتي و بهداشتي، آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي، مديريتي و حمايتي و توانبخشي جهت تامين، حفظ و ارتقاء سلامت فرد، خانواده و جامعه بپردازند.
نقش هاي دانش آموختگان (Role definitions) : نقش هاي دانش آموختگان شامل: نقش مراقبتي و بهداشتي، آموزشي، پژوهشي، مشاورهاي، مديريتي و حمايتي، و توانبخشي مي باشد.
شرايط و نحوه پذيرش دانشجو * به صورت متمركز و از طريق آزمون سراسري مي باشد.
آرايش دروس تعداد كل واحد ها بر اساس آخرین بازنگری رشته در سال 1384 : 135 واحد طول دوره : 4 سال تعداد واحد دروس عمومي : 25 واحد تعداد واحد دروس پايه : 16 واحد تعداد واحد دروس اصلي : 12 واحد تعداد واحد دروس تخصصي : 46 واحد تعداد واحد دروس كارآموزي : 12 واحد تعداد واحد دروس كارآموزي در عرصه : 24 واحد
مقطع کارشناسی ارشد
كارشناسي ارشد پرستاري مراقبتهاي ويژه نام و تعريف رشته دوره كارشناسي ارشد نا پيوسته رشته پرستاري مراقبت هاي ويژه تعريف رشته : پرستاري مراقبت هاي ويژه يك شاخه اختصاصي از رشته پرستاري است كه از طريق بهينه سازي مراقبت هاي پرستاري از بيماران بد حال و نيازمند به مراقبت هاي ويژه ، تقويت مباني مديريتي ، آموزشي ، پژوهشي ، اخلاق و رفتار حرفه اي ، موجبات مراقبت پرستاري ، كاهش مرگ و مير و عوارض بيماري در بخش هاي ويژه را فراهم مي سازد .
ارزش ها و بارورها ( Values ) پرستار كه از سويي با سلامت انسان به عنوان موجودي چند بعدي با همه ويژگيهاي جسمي ، رواني ، اجتماعي و اخلاقي سرو كار دارد و از سويي ديگر بر اساس نظام ارزشهاي اسلامي حاكم بر جامعه ، ملزم به رعايت حقوق انسانها و برقراري عدالت اجتماعي مي باشد، بايد از طريق خدمت رساني مناسب پرستاري و انجام مراقبت هاي پرستاري به بيماران بدحال در تحقق ارزشها و باورهاي فوق تلاش نمايد
چشم انداز ( Vision ) چشم انداز رشته كارشناسي ارشد نا پيوسته پرستاري مراقبت هاي ويژه براي بهبود وضعيت پرستاري اين رشته در سرتاسر كشور در ده سال آينده عبارت است از :
رسالت رشته (Mission) رسالت رشته كارشناسي ارشد نا پيوسته پرستاري مراقبت هاي ويژه عبارت از كاهش مرگ و مير و عوارض بيماران بستري در بخش هاي ويژه و گسترش ساختاري در ارتقاء روند مراقبت هاي پرستاري و تربيت دانش آموختگاني كارآمد با توانائيها و فراتوانائيهاي لازم مي باشد
اهداف كلي رشته ( Aims ) هدف كلي رشته كارشناسي ارشد نا پيوسته پرستاري مراقبت هاي ويژه ، تربيت دانش آموختگاني است كه داراي دانش ، نگرش و عملكرد لازم در زمينه حوزه كاري اصلي ( مراقبت از بيماران بدحال ) و توانائيها و فراتوانائيهاي لازم ( رفتار حرفه اي ، مهارت هاي ارتباطي ، فناوري اطلاعات ، خود آموزي مادام العمر، پژوهش ، مديريت و ارتقاء كيفيت ، حل مساله و ... ) بصورت ذيل باشند :
نقش هاي دانش آموختگان ( Role Definition ) دانش آموختگان اين رشته داراي نقش هاي مراقبتي ، آموزشي ، پژوهشي و مديريتي مي باشند. وظايف حرفه اي دانش آموختگان ( Task Analysis )
وظايف حرفه اي دانش آموختگان در نقش مراقبتي
وظايف حرفه اي دانش آموختگان در نقش آموزشي
وظايف حرفه اي دانش آموختگان در نقش پژوهشي
وظايف حرفه اي دانش آموختگان در نقش مديريتي
شرايط و نحوه پذيرش در رشته داوطلبان براي ورود به دوره كارشناسي ارشد نا پيوسته پرستاري مراقبت هاي ويژه علاوه بر صلاحيت هاي عمومي بايد شرايط ذيل را داشته باشند . الف – دارا بودن مدرك كارشناسي در رشته پرستاري مورد تاييد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي مواد آزمون ضريب زبان 2 پرستاري داخلي و جراحي 2 پرستاري مراقبت هاي ويژه 5 بهداشت روان 1 ب – سلامت كامل جسم و روان ج – موفقيت در آزمون ورودي
مواد آزمون و ضرائب آن:
كل واحد هاي دوره :39 دروس پايه ( اصلي ): 7 واحد دروس تخصصي: 19 واحد پايان نامه :6 واحد تاریخ اجرا: پاییز 1387 دروسي شامل كامپيوتر – زبان تخصص – سيستمهاي اطلاع رساني و فيزيولوژي عمومي جمعا" به تعداد 7 واحد در معدل كل محسوب نمي شود .
کارشناسی ارشدآموزش پرستاری (گرایش داخلی- جراحی)
هدف رشته : تربيت افرادي لايق ، متعهد و متبحر مي باشد بطوري كه بتوانند بر مباني علوم پرستاري و متون علمي موجود احاطه يافته در اثر آشنايي با روشهاي پيشرفته تحقيق در علوم و بدست آوردن كارآيي و لياقت و مهارت علمي و عملي لازم مجموعه را به گونه اي كسب كنند كه بخوبي بتوانند در هر يك از ابعاد پرستاري آموزش ، پژوهش و مديريت فعاليت نموده و بدين ترتيب كمبودهاي موجود اعضاء علمي دانشگاه ها و نيروي انساني مراكز بهداشتي جبران نمايند.
طول دوره و شكل نظام: براساس آيين نامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته) مصوب شورايعالي برنامه ريزي انقلاب فرهنگي حداقل طول دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته) رشته پرستاري 3 سال و حداكثر مجاز طول تحصيلات اين دوره براي دانشجويان تمام وقت 2 سال و براي دانشجويان نيمه وقت برابر مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي ميباشد.
نقش و توانايي: دانشجوياني كه اين دوره آموزشي را طي ميكنند ميتوانند در صورت داشتن شرايط لازم در مؤسسات آموزش عالي به امر تدريس و تحقيق پرداخته و همچنين ضمن كمك به امر برنامه ريزي در مؤسسات و مراكز درماني و بهداشتي يا مراكز تحقيقاتي انجام وظيفه نمايند.
ضرورت و اهميت: باتوجه به گسترش روز افزون دامنه علم پرستاري و تحقيقات دامنهداري كه طي صد سال اخير انجام گرديده و نياز به شناخت عوامل مختلف بيماريزا و ارتباط آنها با انسان و نياز روزافزون مؤسسات آموزش عالي و مراكز بهداشتي درماني به مدرس و مدير پرستاري متعهد و متبحر و نيز جهت كوشش در پژوهشهاي علمي براي نيل به خودكفايي و آماده نمودن افراد جهت ادامه تحصيل تا مرحله دكتري علمي داير نمودن اين دوره و اهميت آن مشخص ميگردد و تأسيس اين دوره در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي جمهوري اسلامي ايران كاملاً ضرورت دارد.
شرايط ورود: داوطلبين بعلاوه دارا بودن شرايط عمومي گزينش دوره كارشناسي ارشد مصوب شورايعالي برنامه ريزي بايد حداقل داراي دانشنامه كارشناسي (ليسانس) در رشته پرستاري يا ليسانس پرستار ماما باشند. مواد آزمون ضريب زبان پرستاري داخلي و جراحي پرستاري مراقبت هاي ويژه بهداشت روان كل واحد هاي دوره :39 دروس پايه ( اصلي ): 7 واحد دروس تخصصي: 19 واحد پايان نامه :6 واحد تاریخ اجرا:پاییز 1389 دروسي شامل كامپيوتر – زبان تخصص – سيستمهاي اطلاع رساني و فيزيولوژي عمومي جمعا" به تعداد 7 واحد در معدل كل محسوب نمي شود .
دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته رشته روان پرستاری: (Psychiatric Nursing) تعریف رشته: رشته روان پرستاری شاخه ای از رشته پرستاری است که با تلفیق آموخته های آموزشی و بکارگیری اصول ارتباطات انسانی و نظریه های روان پرستاری و همچنین با کسب مهارت و تبحر کافی در زمینه مراقبت های پرستاری، به افرادی که به اختلالات روانپزشکی، ناتوانیهای یادگیری و هوشی دچار می باشند خدمت رسانی می کند. فلسفه گروه آموزشی روانپرستاری آموزش و تربیت دانشجویان ماهر، توانمند، فرهیخته، متعهد و کارآمد با ارزشهای والای انسانی نشات گرفته از تعلیم و تربیت اسلامی در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه با رویکرد جامع نگر در جهت تامین نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی مددجویان با تاکید بر حفظ سلامت روان افراد . باورها:
دورنما(چشم انداز): در 10 سال آینده این دوره در کشور از لحاظ استاندارد های ملی و منطقه ای در شاخص های توسعه سلامت روانی در سطح فردی، خانواده و جامعه شاخص های آموزشی پژوهشی، در منطقه در ردیف کشورهای مطرح خواهد بود. رسالت: رسالت این دوره، تربیت پرستاران آگاه، متبحر و متعهد است که با بکارگیری دانش و مهارت کافی به مراقبت بیماران روانپزشکی و حفظ و ارتقا سلامت خانواده و جامعه در سطوح مختلف پیشگیری می پردازند. نقش های دانش آموختگان در جامعه: مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، تشخیصی(پایش)، پیشگیری، مدیریتی وظایف حرفه ای دانش آموختگان: الف: نقش مراقبتی(در تیم درمان):
ب: نقش آموزشی:
ج:نقش پژوهشی:
د: نقش مشاوره: انجام مشاوره های روان پرستاری برای مددجویان ه:نقش تشخیصی: ارزیابی مددجویان روانی به منظور تشخیص نیاز مددجویان به خدمات پرستاری در بخش های روانپزشکی و:نقش پیشگیری: همکاری، هماهنگی و اجرای برنامه های غربالگری مرتبط با رشته در جامعه ی: نقش مدیریتی:
واحد های ارائه شده:
اخلاق حقوق و قاون در روان پرستاری(1.5 واحد)
شرایط و نحوه پذیرش در رشته: مواد آزمون و ضرایب ان به شرح زیر است:
شرح وظايف مدير گروه پرستاري
فعالیتهای اساسی اعضای هیئت علمی( طبق ماده 10 آ یین نامه استخدامی)
1- آموزش: آموزش شامل تدریس دروس نظری، عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و آموزش بالینی خواهد بود. قبول مسئولیت استاد راهنما یا مشاور دانشجویان، سرپرستی پایان نامه ها، تدریس و یا شرکت در کنفرانس های آموزشی گروه، تدوین و طراحی برنامه های درسی و آزمایشگاه، بازنگری برنامه های آموزشی و دروس، طرح روشهای امتحانی و برگزاری امتحانات، شرکت در برنامه های آموزشی عموم مردم، تولید نرم افزارها و لوح های فشرده چند رسانه ای نیز از جمله فعالیت های آموزشی یک عضو هیئت علمی خواهد بود.
2- تحقیق و پژوهش: فعالیت های تحقیقاتی شامل بررسی اولویت های پژوهشی، اجرای طرح های پژوهشی، راه اندازی آزمایشگاه های تحقیقاتی، ارائه مقاله در سمینارها و همایش های داخلی و خارجی، چاپ و انتشار مقالات، کتب علمـی و ترجمه کتب، اختراع و ابتکار جدید و ارائه فعالیت های نوین در حیطه های مختلف می باشد. در این ارتباط همکاری با مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی و صنایع داخلی و خارجی و ارائه طرح های مشترک و اخذ گرانت و جذب منابع مالی خارج از دانشگاه باید مدنظر قرار گرفته شود.
3- توسعه فردی: تلاش به منظور افزایش توانایی های فردی(دانش و مهارت ها) یک عضو هیئت علمی که عهده دار مسئولیت های مدرس، پژوهشگر، درمانگر و حفظ سلامت جامعه خواهد بود، می باشد. اعضای هیئت علمی می باید براساس نتایج حاصل از ارزشیابی سالیانه خود سعی در برنامه ریزی به منظور رفع کاستی های احتمالی و از بین بردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و نیز به روز نمودن آگاهی های عمومی و تخصصی خود بنمایند. در این ارتباط گذراندن دوره های کوتاه مدت و میان مدت داخلی و خارجی، شرکت در همایش ها و کارگاه های مختلف و آموزش از راه دور باید در نظر گرفته شود. عضو هیئت علمی موظف است در سنوات مشخص شده رتبه علمی بالاتر را کسب نماید و علاوه بر ارتقاء دانش فردی مهارت های لازم را جهت انتقال دانش خود به فراگیران را کسب نماید.
4- فعالیت های اجرایی و مدیریتی: با توجه به ساختار دانشگاهها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پذیرش مسئولیت های اجرایی و مدیریتی یکی از وظایف مهم اعضای هیئت علمی که توانایی این امر را دارند می باشد. در این ارتباط قبول مسئولیت های مختلف در بخش، گروه، دانشکده، بیمارستان و دانشگاه، عضویت در شوراها و کمیته های مختلف، قبول مسئولیت در حوزه های ستادی وزارت متبوع و شوراها و مجامع آن، مشارکت در برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک از اهم این وظایف می باشد.با توجه به آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی ، داوری مقالات، طرح ها و پایان نامه های پژوهشی و ویراستاری مجلات و کتب علمی از مقولات دیگر فعالیت های اجرایی است.
5- ارائه خدمات درمانی و ارتقاء سلامت: در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی برخی از اعضای هیئت علمی وظیفه مستقیم ارائه خدمات درمانی را بر عهده دارند، ولی بطور کلی اعضای هیئت علمی این دانشگاهها به نحوی در ارتقاء سلامت جامعه نقش دارند. در ارتباط با ارائه خدمات درمانی، انجام برنامه های ویزیت بیماران در بخش و درمانگاه، انجام عمل های جراحی مختلف، شرکت در تیمهای جراحی، انجام مشاوره های پزشکی، انجام امور پاراکلینیکی مختلف(شامل فعالیتهای آزمایشگاهی، رادیولوژی، اندوسکوپی، اعمال تشخیصی قلب و عروق و...) و شرکت در برنامه های کشیک شبانه(آنکالی) از اهم این فعالیت ها می باشند.
6- فعالیت های تخصصی در خارج از دانشگاه: ارائه خدمات غیر مستقیم در ارتباط با تخصص و شغل فرد با انتظاری که از او می رود در این حیطه قرار می گیـرد. این خدمـات می تواند به موسسـه آموزشـی و یا جامعـه ارائه گردد. از این فعالیت ها می توان مشارکت در انجمن ها و گروه های حرفه ای، ارائه خدمات مشاوره ای علمی و تخصصی به جامعه، شرکت در گردهمایی ها و مواردی از این قبیل را نام برد.
7- فعالیتهای دینی ،فرهنگی، اجتماعی : هر عضو هیئت علمی بایستی با توجه به پشتوانه اعتقادی فرهنگی و علمی خود در ارتقا و تحکیم مبانی دینی و خودباوری ملی و اعتماد به نفس کارکنان ،همکاران ،دانشجویان و انتقال تجارب علمی و هدایت آنها ،جهت رفع مشکلات د حد امکان فعالیت نمایند و نوع فعالیتهای این حیطه و نحوه امتیاز بندی بر اساس آیین نامه ارتقا محاسبه می شود. مشارکت در برنامه های بسیج جامعه پزشکی، ویزیت رایگان ،عضویت در انجمنهای خیریه،حضور در طرحها و اردوهای فرهنگی مانند راهیان نور و طرح معرفت از مصادیق این بخش می باشند.
منابع :
|